بی شک در دنیای کنونی, در فضایی که فرایند جهانی شدن و رقابت تنگاتنگ, شرکت ها و سازمانهای غول پیکری را از دور رقابت خارج می کند, استقرار مدیریت دانش یکی از ملزومات باقی ماندن در گردونه رقابت است. رشد سریع صنعت, پیوستن به سازمان تجارت جهانی و روند خصوصی سازی در جامعه صنعتی ما این موضوع را بیش از پیش آشکار می کند. در دنیای امروزی سرمایه شرکت ها و موسسات فقط به سرمایه های فیزیکی و مالی (tangible) خلاصه نمی شوند و بخش قابل توجهی از سرمایه شرکت ها را سرمایه های غیر ملموس(Intangible) مانند دانش و تکنولوزی جدید, حق انحصاری ثبت, تجربه های سازمانی و شخصی و امثال آن تشکیل می دهند. به بیان دیگر امروز عامل برتری شرکت ها نه دارایی های فیزیکی آن ها بلکه دارایی های غیرملموس و پنهان آنهاست. در این مقاله سعی شده است تا با توجه به وضعیت موجود در شرکت های پتروشیمی ایران, اشکالات, موانع عمده و راه کارهای ممکن برای استقرار مدیریت دانش در این شرکت ها شناسایی و بررسی گردند. خصوصیاتی مانند گستردگی, پیچیدگی, تعداد زیاد کارکنان و اهمیت ویژه تجربه در این صنعت و بخصوص شرایط ویژه صنعت پتروشیمی ایران مانند پیشرفت سریع, گذر از سیستم دولتی به سیستم خصوصی و ورود به عرصه رقابتهای جهانی, نیاز به استفاده از یافته های جدید مانند مدیریت دانش را دو چندان می کند. از سه زیرساخت مورد نیاز برای مدیریت دانش یعنی نیروی انسانی, فرایندهای سازمانی و فن آوری, در این مقاله عمدتا تمرکز اصلی بر نیروی انسانی و فرایند ها می باشد. آشنایی مختصر با مدیریت دانش, معرفی برخی مدل ها و فرایندها, انتخاب مدل منطبق با ویژگی های صنعت پتروشیمی ایران, بررسی برخی چالش ها و موانع و ارائه راهکارهای مناسب عناوین اصلی این مقاله خواهند بود.
دانلود کامل مقاله از لینک زیر :